Virkade spiralmössor

Min mormor gav mig ett par nystan akrylgarn som blivit över. Dessa tänkte jag använda till att virka mössor till välgörenhet. Jag hittade ett mycket fint och lättvirkat mönster (när jag väl kom på hur jag skulle göra :-)). Tre virkade spiralmössor blev det, sen hittade jag ett fint mönster på den engelska mönstersidan på en ”flapper hat”, så det blev en sån också.

Mönster: http://www.rheatheylia.com/index.php?page=patterns&id=10

Svensk översättning av mönstret: http://saannisdesign.blogg.se/2012/september/monster-pa-spiralmossa.html

Flapper hat mönster: http://www.rheatheylia.com/index.php?page=patterns&id=4

Garn: Freja färg 445. Garnåtgång är drygt ett nystan för de stora mössorna, och knappt ett nystan för de små mössorna.

Virknål: Spiralmössa vuxenstorlek 6 mm och 5 mm. Spiralmössa nyfödd – 6 mån 4,5 och 3,5. Flapper hat 5 mm.

Äntligen fick jag också lära mig hur man virkar reliefstolpar, här är en bra video från den svenska översättningen: http://saannisdesign.blogg.se/2012/september/hur-virkar-man-relifstolpar.html

Annonser

2 tankar om “Virkade spiralmössor

  1. Men vilka fina mössor!
    Jag som lovat mig själv att inte påbörja nått nytt innan min stickning är klar. Får väl se till att sticka på då så jag hinner med någon mössa med innan vintern är slut.

    • 🙂 mössorna går så snabbt att göra, så de kan du säkert göra samtidigt som stickningen (det är så man intalar sig själv eller hur, så sitter man där med massa ufon :-)).

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )