Virkad bläckfisk med hatt!

Nu är det dags för en bläckfisk igen, den här gången till en kompis som snart skall föda barn. Kompisen är en färgglad person, så starka färger känns passande!

Garn: Svarta Fåret Tilda, färg röd=45 och rosa=48. Väldigt lite vitt och svart garn till ögonen. Åtgången av rosa garn är ca 25 g.

Virknål: 3 mm (0,5 mm mindre än rekommenderat).

DSC_1887

Mönster: Mönster till bläckfisken: http://enelefant.blogspot.dk/2012/04/opskrift-pa-hklet-blksprutte-diy.html

Och mönster till hatten (finns flera pynt till bläckfiskar): http://www.babydjungeln.se/uploaded_images/M%C3%B6nster-pynt_3a1.pdf

För att göra det enkelt för mig själv (så jag kommer ihåg hur jag gjorde), skriver jag här av mönstren och de ändringar jag gjort.

Börja med hatten, rött garn:
1. 6 lm i en magisk cirkel (6). Markera sedan 1:a maskan på varvet, resten av hatten virkas runt.
2. 2 fm i varje m (12).
3. 2 fm i varannan m (18).
4. 2 fm i var tredje m (24).
5. 2 fm i var fjärde m (30).
6. 2 fm i var femte m (36).
7-10. 4 enkla varv (36).
11. Virkas i yttre mb (den närmast yttersidan). *2 fm i en fm, 8 fm*, upprepa varvet ut (40).
12. *2 fm i en fm, 9 fm*, upprepa varvet ut (44).
13. *2 fm i en fm, 10 fm*, upprepa varvet ut (48).
14. *2 fm i en fm, 11 fm*, upprepa varvet ut (52).
Fäst alla trådar, och hatten är klar.

Fortsätt med bläckfiskens huvud, byt till rosa garn:
12. Virka nu i inre mb från varv 11 på hatten. 1 fm i varje m (36).
13-20: 8 varv med 1 fm i varje m (36).
21: *4 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa varvet ut (30).
22-23: 2 varv med 1 fm i varje m (30).
24: *3 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa varvet ut (24).
25-26: 2 varv med 1 fm i varje m (24).
27: *4 fm, 2 fm tillsammans*, upprepa varvet ut (20).
28-29: 2 varv med 1 fm i varje m (20).
Tentaklar: *1 fm i bläckfiskkroppen, 50 lm, virka 3 lm i varje m i lm-bågen, avsluta med en 1 fm i bläckfiskkroppen*, upprepa 10 ggr.

Botten:
1. 5 fm i en magisk cirkel (5).
2. 2 fm i varje fm (10).
3. 2 fm i varannan m (15).
4. 2 fm i var tredje m (20).
5. Lämna en bit tråd så att det räcker till att sy fast bottenplattan, klipp av.

Stoppning:
Stoppa bläckfisken och sy fast bottenplattan.

Ögon:
1. 6 fm i en magisk cirkel med svart garn (6).
2. 2 fm i varje m (12).

Hattband:
Virka en lm kedja som är lång nog att räcka runt hela hatten, ca 45 ganska tajta lm. Sy fast lm kedjan runt hatten. Jag lämnade ca 20 cm garn innan jag började virka lm kedjan. Det var start-garntråden som jag började att sy fast lm kejdan med (ett stygn genom varje lm). På så sätt kan man lägga till/repa upp lm om det blir för få/många när man börjar börjar närma sig slutet.

Upphängning:
Ta ett enkelt snöre, eller virka en lm kedja, och sy fast i toppen av bläckfiskens huvud.

Annonser

One thought on “Virkad bläckfisk med hatt!

  1. Ping: Bläckfisk-boom! – smygmaskan

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w