Virkad minionmössa

Minionerna är stora idoler hemma hos oss just nu. Här kommer ett mönster som passar till en 3 åring med ca 50 cm huvudomkrets.

minionmössa

Garn: Järbo Soft Cotton, gul 8874 (knappt ett nystan), blå 8811, svart 8801, vit 8800 och ljusgrå 8836.

Virknål: 4 mm

Mönster:
Avsluta varje varv med en sm i första st på varvet, och börja varje varv med en ”stolpe i luften” https://www.youtube.com/watch?v=Yi3RR07OCvQ eller https://www.youtube.com/watch?v=WxgW-uJz5G8.
Varv 1: Börja med gul tråd för mössan och gör en magisk ring. Gör 3 lm som räknas som första stolpen, gör 9 stolpar (10 st).
Varv 2: *2 st i varje st*, upprepa varvet ut (20 st).
Varv 3: *2 st i nästa st, 1 st i nästa st*, upprepa varvet ut (30 st).
Varv 4: *2 st i nästa st, 1 st i var och en av de nästa 2 st*, upprepa varvet ut (40 st).
Varv 5: *2 st i nästa st, 1 st i var och en av de nästa 3 st*, upprepa varvet ut (50 st).
Varv 6: *2 st i nästa st, 1 st i var och en av de nästa 4 st*, upprepa varvet ut (60 st).
Varv 7: *2 st i nästa st, 1 st i var och en av de nästa 11 st*, upprepa varvet ut (65 st).
Varv 8-13: *1 st i varje st*, upprepa varvet ut (65 st).
Varv 14-16: Svart färg, *1 st i varje st*, upprepa varvet ut (65 st).
Varv 17-19: Gul färg, *1 st i varje st*, upprepa varvet ut (65 st).
Varv 20: Blå färg, *1 st i varje st*, upprepa varvet ut (65 st).

Ögon:
Varv 1: Börja med svart garn. 6 fm i en magisk ring, 1 sm i första fm och slut till en cirkel (6 fm).
Varv 2: *2 fm i varje fm*, upprepa varvet ut, sm i första m (12 fm).
Varv 3: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa m*, upprepa varvet ut (18 fm).
Varv 4: Byt till vitt garn. *2 fm i nästa fm, 1 fm i var och en av de nästa 2 fm*, upprepa varvet ut (24 fm).
Varv 5: *2 fm i nästa fm, 1 fm i var och en av de nästa 3 fm*, upprepa varvet ut (30 fm).
Varv 6: Byt till ljusgrå. *2 fm i nästa fm, 1 fm i var och en av de nästa 4 fm*, upprepa varvet ut (36 fm).
Varv 7: *1 fm i varje fm*, upprepa varvet ut (36 fm). Lämna en lång bit av den grå tråden för att sy fast på mössan.
Brodera ett litet vitt blänk i pupillen.
Gör ett öga till och sy fast på mössan centrerat över det svarta bandet. Sy fast ögat i färgskiftningen mellan vitt och grått, så att den yttre delen på det gråa kan ”stå ut” från mössan och se ut som en kant.

Hår:
Här kan man göra lite som man vill :-), antingen en tofs mitt uppe på mössan, eller enskilda ”hårstrån”, dra igenom en tråd och slå en knut. På den här mössan har jag sex trådar på toppen av mössan.

Uppdatering:
De galna lila minionerna har nu sett dagens ljus :-).

20150919_195254

Annonser

One thought on “Virkad minionmössa

  1. Ping: Ullmössor – smygmaskan

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w